Goodyear Rengasopas

http://www.expresstirecenter.com/documents/goodyear%20LOGO.jpg

Rengasopas

Kaikki renkaista

Opi valitsemaan renkaat ja hoitamaan niitä. Mistä tietää oikean rengaspaineen? Mistä tietää, milloin kulutuspinta on kulunut liikaa? Miksi ja miten renkaita kierrätetään? Tällä sivulla on selkeä ja ytimekäs yleiskatsaus näistä sekä monista muista tärkeistä tavoista, joilla voit varmistaa renkaiden turvallisuuden ja pitkän käyttöiän.

Rengasmerkintöjen lukeminen

Perustiedot renkaasta ovat renkaan sivussa (tai sivuseinämässä).

Renkaan sivuseinä

Rengastyyppi

Määrittää renkaan oikean käyttötavan. P tarkoittaa henkilöauton rengasta. LT tarkoittaa maasturia.

Renkaan leveys

Renkaan leveys mitataan millimetreinä sivuseinästä sivuseinään. Tämä rengas on 215 mm leveä.

Profiilisuhde

Renkaan korkeuden suhde poikkileikkausleveyteen. 65 tarkoittaa, että korkeus on 65 prosenttia renkaan leveydestä.

Rakenne

Kertoo, miten rengas on koottu. R tarkoittaa vyörengasta. Vyörenkaan runko koostuu kudoskerroksista eli langoista, jotka kulkevat säteittäin renkaan poikki reunavaijerilta toiselle. B tarkoittaa ristikudosvyörengasta, jonka runko rakentuu tietyssä kulmassa toisiinsa nähden kulkevista päällekkäisistä kudoskerroksista. Kudoskerrosten suunta vuorottelee, jotta ne vahvistaisivat toisiaan.

Vanteen koko

Vanteen leveys reunasta reunaan tuumina. Tämän vanteen halkaisija on 15 tuumaa.

Kuormitusluokka

Suurin mahdollinen kuorma (nauloina), jonka rengas pystyy kantamaan oikein täytettynä. Suurin mahdollinen kuorma nauloina ja kiloina näkyy myös muualla renkaan sivussa.

Nopeusluokka

Renkaan suurin sallittu nopeus. H tarkoittaa sitä, että renkaan suurin sallittu nopeus on 130 mph eli 210 km/h. Huomaa, että luokitus tarkoittaa vain maksiminopeutta, johon rengas pystyy. Se EI kehota rikkomaan nopeusrajoituksia. Noudata aina nopeusrajoituksia.

DOT

Tarkoittaa, että rengas on Yhdysvaltain liikenneministeriön (DOT) sovellettavien turvallisuusstandardien mukainen. Tähän liittyy renkaan tunnus tai sarjanumero eli enintään 12 merkin pituinen numero- ja kirjainyhdistelmä.

UTQG

UTQG-luokituksen (Uniform Tire Quality Grading) on kehittänyt Yhdysvaltain liikenneministeriö (DOT). Lisätietoja on kohdassa Renkaiden luokitus.

Renkaan valmistus

Raaka-aineiden sekoittamisesta tarkastukseen

Sekoittaminen

Raaka-aineet – pigmentit, kemikaalit ja jopa 30 erilaista kumilaatua – sekoitetaan valtavissa Banbury-sekoittimissa kovassa kuumuudessa ja paineessa. Sekoittimessa syntyy mustaa ja kumimaista seosta, joka valssataan yhä uudelleen.

Valssaaminen

Jäähtynyt kumi muotoillaan levyiksi, jotka kuljetetaan plastisoimisvalssaimiin. Valssaimet valmistavat seokset syöttövalsseihin, joissa seokset halkaistaan suikaleiksi käytettäviksi renkaan sivuihin, kulutuspintoihin tai muihin osiin. Renkaan rungossa käytettävä kangas päällystetään erilaisella kumilla. Kangas voi olla esimerkiksi polyesteriä, raionia tai nailonia.

Reunavaijeri

Vanteen muotoinen reunavaijeri tulee auton pyörän vannetta vasten.

Kudoslangat

Seuraavaksi tulee kaksi kangaskerrosta eli kudoslangat. Tämän jälkeen lisätään reunanauhat, jotka estävät vanteen hankautumisen.

Kulutuspinta

Renkaaseen lisätään teräsvyöt, jotka ehkäisevät puhkeamista ja pitävät kulutuspinnan lujasti tietä vasten. Kulutuspinta lisätään renkaaseen viimeisenä. Automaattivalssit puristavat kaikki osat tiukasti yhteen ns. vihreäksi renkaaksi, joka on valmis vulkanoitavaksi ja tarkastettavaksi.

Vulkanointi

Paistopuristimessa rengas saa lopullisen muotonsa ja pintakuviointinsa. Muotit muotoilevat ja vulkanoivat renkaan. Muotissa on pintakuviointi, valmistajan rengasmerkinnät ja lakisääteiset merkinnät. Renkaita vulkanoidaan yli 150 asteessa 12 – 25 minuuttia renkaan koon mukaan.

Tarkastaminen

Jos renkaassa on tai jos siinä näyttää olevan jotain vikaa – miten pieni vika tahansa – se hylätään. Koulutettu tarkastaja huomaa osan vioista ja erikoiskoneet löytävät loput. Tarkastus ei jää pelkkään pintaan. Osa renkaista otetaan tuotantolinjalta ja röntgenkuvataan piilevien tai sisäisten vikojen löytämiseksi. Lisäksi laadunvalvojat leikkelevät satunnaisesti valittuja renkaita ja tutkivat tarkoin niiden suorituskykyyn, vierintään tai turvallisuuteen vaikuttavat rakenteelliset yksityiskohdat.

Painoindeksi ja nopeusluokka

Renkaan painoindeksi ja renkaan nopeusluokka on ilmoitettu renkaan molemmilla sivuilla. Nopeusluokka ilmoittaa renkaan suurimman rakenteellisen nopeuden. Merkitsemättömillä vyörenkailla maksimi nopeusluokka on 110kmh, ellei niihin ole muuta merkitty. Erikoisrenkaissa ja maansiirtorenkaissa täytyy olla nopeusluokka merkittynä. Nämä nopeusluokat ovat yleispätevät kaikille rengasmerkeille.

                     

Kuormitusluokka on alan standardi, joka määrittää ajoneuvon renkaan suurimman sallitun kuormituksen.

Renkaan luokitus

Henkilöautorenkaat on yleensä luokiteltu kolmen osatekijän perusteella: kulutuspinnan, veto-ominaisuuden ja lämmönsiedon mukaan

UTQG-luokitus (Uniform Tire Quality Grading System)

Yhdysvaltain liittovaltion viranomaisten määräysten mukaisesti henkilöautojen renkaat, talvirenkaita lukuun ottamatta, on luokiteltava kulumisen, pidon ja lämmönkeston mukaisesti.

Kuluminen

Kulumisluokka mittaa säädellyissä olosuhteissa testattua renkaan kulumisastetta. 100 tarkoittaa peruslaatua. 200-luokituksella varustettu rengas kestää testausradalla kaksi kertaa kauemmin kuin 100-luokituksella varustettu rengas. Yli 100 – parempi 100 – perustaso Alle 100 – huonompi Huomautus: Kulumisluokat koskevat vain tietyn valmistajan tuotelinjan vertailua. Niissä ei ole verrattu eri valmistajien tuotteita.

Pito

Pitoluokitus tarkoittaa renkaan pysähtymiskykyä märällä kestopäällysteellä. Luokitus perustuu jarrutustestiin ajettaessa suoraan eteenpäin, ei kaarrejarrutukseen.A – parasB – keskitasoC – riittävä

Lämpötila

Lämpötilaluokitus tarkoittaa renkaan lämmönkestävyyttä.A – parasB – keskitasoC – riittäväHuomautus: Yhdysvaltain liittovaltion lain mukaan vähimmäisvaatimus on aina C.

Usein kysyttyjä-luokat

Täältä löydät vastaukset renkaan kulumista, huoltoa, takuuta ja muita asioita koskeviin usein esitettyihin kysymyksiin. Jos et löydä haluamaasi vastausta, pyydä apua Rengastien Autotarvikkeelta!

Renkaan tyhjeneminen

1.
Miten renkaat voi tarkistaa kulumisongelmien varalta?Tarkkailemalla kulumisesta kertovia merkkejä jo varhaisessa vaiheessa voi ehkäistä monia kulumisongelmia, jotka lyhentävät renkaiden käyttöikää tuhansilla kilometreillä. Yleisimmät ongelmat, joita kannattaa tarkkailla, on lueteltu Renkaan huolto -osiossa kohdassa Renkaan tarkastaminen.

2.
Miten paljon ilmaa renkaisiin pitää panna?Oikea ilmanpaine on rengashuollon tärkein asia. Renkaan kyljessä oleva täyttöpaine on SUURIN sallittu ilmanpaine. Se ei ole välttämättä oikea ilmanpaine juuri sinun autollesi. Noudata aina auton valmistajan suosittelemaa ilmanpainetta, jonka voit tarkistaa käyttöoppaasta, kuljettajan puoleisen oven reunasta, ovipilarista tai hansikaslokeron luukun sisäpuolelta. Tarkista rengaspaine aina kylmistä renkaista eli silloin, kun autolla on ajettu alle puolitoista kilometriä tai vähintään tunnin kuluttua pitemmästä ajomatkasta. Käytä laadukasta ilmanpainemittaria. Huomautus: Vyörenkaiden sivussa on yleensä pieni pullistuma, kun täyttöpaine on oikea. Tarkista ja korjaa renkaiden ilmanpaine muutaman viikon välein ja aina ennen pitkää ajomatkaa tai jos joudut kuljettamaan raskasta kuormaa. Tarkista myös vararenkaan ilmanpaine. Rengastien Autotarvikkeelta saat lisätietoja renkaiden ilmanpaineesta.

3.
Milloin tyhjentyneen renkaan voi korjata?”Jos rengas tyhjenee lähes kokonaan tai kokonaan, se on irrotettava pyörästä ja tutkittava sisäpuolelta perusteellisesti mahdollisten rikkojen varalta. Jos tyhjillä renkailla ajetaan lyhyitäkin matkoja, niitä ei usein pysty enää korjaamaan. Ammattitaitoinen rengashuoltamo pystyy korjaamaan tyydyttävästi useimmat kulutuspintaan rajoittuvat reiät – esimerkiksi naulojen tekemät reiät tai reilun puolen sentin mittaiset viillot – alalla hyväksyttyjä menetelmiä käyttämällä. Isompia kulutuspinnan reikiä tai renkaan kyljessä olevia reikiä ei kannata korjata, eikä varsinkaan renkaita, joiden kulutuspinnan urasyvyys on alle 1,6 mm. Varmista aina, että vararengas on käyttökunnossa. Tarkista säännöllisesti vararenkaan ilmanpaine ja kunto. Vararenkaita on monentyyppisiä. Tarkista renkaan kyljestä oikea täyttöpaine, nopeus ja kilometrirajoitukset. Asiantuntevaa korjauspalvelua saat Rengastien Autotarvikkeelta.

4.
Kattaako Goodyearin rajoitettu takuu renkaan tyhjenemisen?Rengas voi tyhjentyä monista eri syistä, joten tähän kysymykseen voi vastata vain valtuutettu Goodyear-jälleenmyyjä.

Tasapainottaminen

1.
Renkaan asentaminen pyörään on todennäköisesti helppoa, joten voiko sen tehdä itse?Älä koskaan yritä asentaa renkaita itse. Se on ammattilaisen työtä, johon tarvitaan oikeat välineet ja ammattitaitoa. Jos yrität asentaa renkaan itse, voit loukkaantua pahasti tai vaurioittaa rengasta ja vannetta.

2.
Pitääkö renkaita kierrättää?”Jos auton kaikkia renkaita kierrätetään säännöllisesti ja oikein, ne kuluvat tasaisesti. Kaikki kesä- ja talvirenkaat tulisi kierrättää muunnellun X-mallin mukaisesti, eli vetoakselille siirrettävät renkaat siirretään puolelta toiselle. Muut kaksi rengasta siirretään vetoakselilta vapaasti vierivälle akselille, eli ne jäävät samalle puolelle kuin aiemmin. Tällaisen kierrätysmenetelmän ansiosta kaikkien neljän renkaan kulutuspinta kuluu tasaisesti. Poikkeuksena ovat renkaat, joiden pyörimissuunta on määrätty, esimerkiksi Aquatred II tai jokin Eagle-linjan suorituskykyisistä renkaista. Nämä renkaat pidetään auton samalla puolella, ja niitä kierrätetään suoraan eteen tai taakse. Nelivedossa molemmat rengasparit kannattaa siirtää vastakkaisiin paikkoihin akselilla. Renkaat kannattaa kierrättää vajaan 10 000 kilometrin välein, nelivedoissa jopa reilun 6 000 kilometrin välein. Auton käyttöoppaassa ovat valmistajan kierrätyssuositukset. Jos kierrättämisaikaa ei ole määritetty, renkaat on hyvä kierrättää 10 000 – 12 000 kilometrin välein. Ensimmäinen kierrätyskerta on tärkein. Täyttöpaineet on aina renkaita kierrätettäessä tarkistettava ja korjattava autonvalmistajan suositusten mukaisesti. Renkaiden epätasaiseen kulumiseen voi olla syynä myös epätarkka suuntaus tai mekaaniset ongelmat. Vianmääritys- ja korjausapua saa Rengastien Autotarvikkeelta.

3.
Mitä tarkoittaa suuntaus?Auton sanotaan olevan kunnolla suunnattu, kun jousitus- ja ohjauskomponentit ovat kunnossa ja rengas- sekä pyöräkerrat vierivät suoraan ja esteettömästi. Oikea suuntaus takaa myös renkaiden tasaisen kulumisen ja ohjaustarkkuuden. Etu- tai takarenkaiden epätasainen kuluminen tai auton käsiteltävyydessä tai ohjausvasteessa tapahtuvat muutokset (esimerkiksi puoltaminen) voivat johtua epätarkasta suuntauksesta. Monissa autoissa on nykyisin takajousitus, jota voidaan säätää suunnattaessa. Auto voi tarvita etupään suuntausta tai nelivetosuuntausta oireiden mukaisesti. Auton suuntaus on kohtuuhintaista, ja se maksaa itsensä takaisin renkaiden lisääntyneenä käyttöikänä, suorituskykynä ja ajomukavuutena. Goodyear-jälleenmyyjiltä saa asiantuntevaa suuntaus- ja jousitusapua.

4.
Mitä pitää tehdä, jos auto tärisee?Tärinä on merkki ongelmista. Renkaat sekä ohjaus- ja jousitusjärjestelmä on tarkistettava tärinän mahdollisen syyn selvittämiseksi ja korjaamiseksi. Jos tärinään ei puututa, se voi kuluttaa renkaita ja jousitusta liikaa ja jopa aiheuttaa vaaratilanteita. Goodyear-jälleenmyyjiltä saa vianmääritys- ja korjausapua.

5.
Miksi renkaat pitää tasapainottaa?Renkaiden oikea tasapainottaminen lisää ajomukavuutta ja pidentää renkaiden käyttöikää. Epätasapainossa olevat renkaat voivat aiheuttaa tärinää – joka voi puolestaan aiheuttaa kuljettajan väsymistä – ja kuluttaa turhaan jousitusta. Renkaat saattavat myös kulua normaalia nopeammin. Renkaat on syytä tasapainottaa ensimmäisen asennuksen yhteydessä, aina korjauksen jälkeen sekä aina tärinän tai vipotuksen yhteydessä. Tärinä voi johtua myös epätarkasta suuntauksesta tai mekaanisista ongelmista. Asiantuntevaa vianmääritys- ja korjausapua saa monilta Goodyear-jälleenmyyjiltä.

Renkaan huolto

1.
Tarvitsevatko uudet renkaat erityistä hoitoa?Uudet renkaat tuntuvat todennäköisesti erilaisilta kuin vanhat. Aja varovasti, kunnes totut uusien renkaiden suorituskykyyn ja käsiteltävyyteen Ole erityisen varovainen, kun jarrutat ja kiihdytät tai ajat kaarteissa tai vesisateessa, koska tällöin erot tulevat selvimmin esiin.

2.
Mistä tietää, että renkaat pitää vaihtaa?Monien renkaiden kulutuspintaan on upotettu kulumisvaroittimet. Kun kulutuspinnan urat kuluvat niin, että uran pohjalla oleva kumipalkki tulee näkyviin, on aika vaihtaa rengas. Lisätietoja on Renkaan huolto -osion kohdassa Kulutuspinnan tarkistaminen.

3.
Miten pitkään ensiasennusrenkaiden pitäisi kestää?”Goodyear ei takaa ensiasennusrenkaille kirjallisesti tiettyä ajokilometrien määrää. Sellaista on vaikea määrittää, koska tyyppi ja rakenne, kulutuspintaseos, käyttötapa, maantieteelliset olot ja ajotapa ovat erilaiset. Renkaiden kulumista koskeviin kysymyksiin vastaa paikallinen valtuutettu Goodyear-jälleenmyyjä. Monet valtuutetut jälleenmyyjät antavat ajokilometritakuita useille vararenkaina myytäville rengaslinjoille, myös monille sellaisille, joita käytetään ensiasennusrenkaina. Tällöin jälleenmyyjä tarkistaa, että rengas on huollettu asianmukaisesti.”

4.
Voiko tyhjentyneen renkaan korjata?Kannattaa aina varmistaa, että vararengas on käyttövalmis. Tarkista säännöllisesti vararenkaan ilmanpaine ja kunto. Vararenkaita on monentyyppisiä. Tarkista renkaan kyljestä oikea täyttöpaine, nopeus ja kilometrirajoitukset. Asiantuntevaa korjauspalvelua saat Goodyear-jälleenmyyjältä.

5.
Pitääkö renkaat vaihtaa samankokoisiin renkaisiin?Älä koskaan valitse ensiasennusrenkaita pienempää rengaskokoa. Renkaat tulee aina vaihtaa auton valmistajan tai Goodyear-jälleenmyyjän suosittelemiin samankokoisiin renkaisiin (tai hyväksyttyihin vaihtoehtoihin).

6.
Voiko autossa käyttää erityyppisiä renkaita yhtä aikaa?Jos renkaiden koko, rakenne ja kulumisaste ovat erilaisia, tämä voi vaikuttaa auton käsiteltävyyteen ja vakauteen. Jotta renkaiden suorituskyky olisi paras mahdollinen, suositellaan käytettäväksi renkaita, joiden koko, rakenne (vyörengas tai tavallinen) ja nopeusluokitus ovat samat. Jos käytetään nopeusluokitukseltaan erilaisia renkaita, keskenään samankokoiset ja -tyyppiset sekä nopeusluokitukseltaan samat renkaat asennetaan samalle akselille. Tällöin pienin nopeusluokitus on suurin sallittu nopeus. Älä koskaan asenna vyörenkaita ja ristikudosrenkaita samalle akselille. Yksityiskohtaiset tiedot saat Goodyear-jälleenmyyjältä.

7.
Mitä tarkoittaa suuntaus?Auton sanotaan olevan kunnolla suunnattu, kun jousitus- ja ohjauskomponentit ovat kunnossa ja rengas- sekä pyöräkerrat vierivät suoraan ja esteettömästi. Oikea suuntaus takaa myös renkaiden tasaisen kulumisen ja ohjaustarkkuuden. Etu- tai takarenkaiden epätasainen kuluminen tai auton käsiteltävyydessä tai ohjausvasteessa tapahtuvat muutokset (esimerkiksi puoltaminen) voivat johtua epätarkasta suuntauksesta. Monissa autoissa on nykyisin takajousitus, jota voidaan säätää suunnattaessa. Auto voi tarvita etupään suuntausta tai nelivetosuuntausta oireiden mukaisesti. Auton suuntaus on kohtuuhintaista, ja se maksaa itsensä takaisin renkaiden lisääntyneenä käyttöikänä, suorituskykynä ja ajomukavuutena. Goodyear-jälleenmyyjiltä saa asiantuntevaa suuntaus- ja jousitusapua.

8.
Mitä pitää tehdä, jos auto tärisee?Tärinä on merkki ongelmista. Renkaat sekä ohjaus- ja jousitusjärjestelmä on tarkistettava tärinän mahdollisen syyn selvittämiseksi ja korjaamiseksi. Jos tärinään ei puututa, se voi kuluttaa renkaita ja jousitusta liikaa ja jopa aiheuttaa vaaratilanteita. Goodyear-jälleenmyyjiltä saa vianmääritys- ja korjausapua.

9.
Jos ostan vain kaksi uutta rengasta, pitääkö ne asentaa eteen vai taakse?Jos vyörenkaita käytetään autossa samanaikaisesti ristikudosrenkaiden kanssa, vyörenkaat pitää asentaa taka-akselille. Älä koskaan asenna vyö- ja ristikudosrenkaita samalle akselille. Jos uudet renkaat ovat kooltaan ja rakenteeltaan samat kuin vanhat, laita uudet renkaat taka-akselille. Jos ostat vain yhden uuden renkaan, se pitää asentaa taka-akselille vanhoista renkaista vähiten kuluneen renkaan kanssa.

10.
Miksi renkaat pitää tasapainottaa?Renkaiden oikea tasapainottaminen lisää ajomukavuutta ja pidentää renkaiden käyttöikää. Epätasapainossa olevat renkaat voivat aiheuttaa tärinää – joka voi puolestaan aiheuttaa kuljettajan väsymistä – ja kuluttaa turhaan jousitusta. Renkaat saattavat myös kulua normaalia nopeammin. Renkaat on syytä tasapainottaa ensimmäisen asennuksen yhteydessä, aina korjauksen jälkeen sekä aina tärinän tai vipotuksen yhteydessä. Tärinä voi johtua myös epätarkasta suuntauksesta tai mekaanisista ongelmista. Asiantuntevaa vianmääritys- ja korjausapua saa monilta Goodyear-jälleenmyyjiltä.

Ajaminen

1.

Voiko ajotapa vaikuttaa renkaiden käyttöikään?Kyllä voi. Voit pidentää renkaiden käyttöikää seuraavasti: 1. Älä kaahaa. Nopeat vauhdit kuumentavat renkaita, ja kuumuus puolestaan kuluttaa renkaita ja heikentää niiden kestävyyttä. 2. Hidasta kaarteissa ja vältä äkkikäynnistyksiä ja -pysähdyksiä. 3. Vältä ajamista jalkakäytävän reunalla tai reunakivetyksen, sadevesiviemäreiden tai muiden esteiden yli. Renkaan huolto -osiossa on tietoja renkaiden kulumisen ja rengasongelmien ehkäisemisestä, muun muassa renkaiden kierrättämisestä, paineistamisesta, tasapainottamisesta ja korjaamisesta.

Paineistaminen

1.
Miten paljon ilmaa renkaisiin pitää panna?Oikea ilmanpaine on rengashuollon tärkein asia. Renkaan kyljessä oleva täyttöpaine on SUURIN sallittu ilmanpaine. Se ei ole välttämättä oikea ilmanpaine juuri sinun autollesi. Noudata aina auton valmistajan suosittelemaa ilmanpainetta, jonka voit tarkistaa käyttöoppaasta, kuljettajan puoleisen oven reunasta, ovipilarista tai hansikaslokeron luukun sisäpuolelta. Tarkista rengaspaine aina kylmistä renkaista eli silloin, kun autolla on ajettu alle puolitoista kilometriä tai vähintään tunnin kuluttua pitemmästä ajomatkasta. Käytä laadukasta ilmanpainemittaria. Huomautus: Vyörenkaiden sivussa on yleensä pieni pullistuma, kun täyttöpaine on oikea. Tarkista ja korjaa renkaiden ilmanpaine muutaman viikon välein ja aina ennen pitkää ajomatkaa tai jos joudut kuljettamaan raskasta kuormaa. Tarkista myös vararenkaan ilmanpaine. Goodyear-jälleenmyyjältä saat lisätietoja renkaiden ilmanpaineesta.

Asentaminen

1.
Renkaan asentaminen pyörään on todennäköisesti helppoa, joten voiko sen tehdä itse?Älä koskaan yritä asentaa renkaita itse. Se on ammattilaisen työtä, johon tarvitaan oikeat välineet ja ammattitaitoa. Jos yrität asentaa renkaan itse, voit loukkaantua pahasti tai vaurioittaa rengasta ja vannetta.

Tuotteet

1.
Mistä löydän klassikkoautoon tai kunnostettuun autoon vanhan tuotantosarjan renkaita tai renkaita, joiden tuotanto on lopetettu?Renkaat, joiden tuotanto on lopetettu äskettäin, myydään nopeasti ja suurina määrinä useille jälleenmyyjille. Goodyear ei pysty tämän jälkeen jäljittämään renkaita. Monia vanhantyyppisiä renkaita saa erikoistilauksesta. Lisätietoja saa Goodyear-jälleenmyyjältä.

Kierrättäminen

1.
Miten renkaita kierrätetään?Jos auton kaikkia renkaita kierrätetään säännöllisesti ja oikein, ne kuluvat tasaisesti. Kaikki kesä- ja talvirenkaat tulisi kierrättää muunnellun X-mallin mukaisesti, eli vetoakselille siirrettävät renkaat siirretään puolelta toiselle. Muut kaksi rengasta siirretään vetoakselilta vapaasti vierivälle akselille, eli ne jäävät samalle puolelle kuin aiemmin. Tällaisen kierrätysmenetelmän ansiosta kaikkien neljän renkaan kulutuspinta kuluu tasaisesti. Poikkeuksena ovat renkaat, joiden pyörimissuunta on määrätty, esimerkiksi Aquatred II tai jokin Eagle-linjan suorituskykyisistä renkaista. Nämä renkaat pidetään auton samalla puolella, ja niitä kierrätetään suoraan eteen tai taakse. Nelivedossa molemmat rengasparit kannattaa siirtää vastakkaisiin paikkoihin akselilla. Renkaat kannattaa kierrättää vajaan 10 000 kilometrin välein, nelivedoissa jopa reilun 6 000 kilometrin välein. Auton käyttöoppaassa ovat valmistajan kierrätyssuositukset. Jos kierrättämisaikaa ei ole määritetty, renkaat on hyvä kierrättää 10 000 – 12 000 kilometrin välein. Ensimmäinen kierrätyskerta on tärkein. Täyttöpaineet on aina renkaita kierrätettäessä tarkistettava ja korjattava autonvalmistajan suositusten mukaisesti. Renkaiden epätasaiseen kulumiseen voi olla syynä myös epätarkka suuntaus tai mekaaniset ongelmat. Vianmääritys- ja korjausapua saa monilta Goodyear-jälleenmyyjiltä.

Tekniset tiedot

1.
Mistä saan Goodyearin renkaisiin liittyviä teknisiä tietoja tai testaustietoja?Kaikki yleisesti saatavilla olevat tekniset tiedot ovat tuote-esitteissä, joita saa jälleenmyyjiltä, tai Goodyearin Web-sivustossa tuotekuvauksissa. Useimmat tekniset tiedot ja testaustiedot ovat omistusoikeuksilla suojattua tietoa, jota ei ole yleisesti saatavilla. Joissakin tapauksissa näitä tietoja voidaan antaa, mutta tietopyynnöt on tällöin tehtävä kirjallisesti ja lähetettävä Goodyearin tekniikkakeskukseen.Goodyear renkaat myy:Autotarvike Kuva1.jpg
RAT Logo.jpgRengastie 28, 60120 SEINÄJOKI
www.autotarvike.fi

Myynti: Ma-Pe klo 8-17 ja La klo 9-13 (Kesälauantait suljettu,kesä-, heinä- ja elokuu)

Varaosat: 06-4202800

Rengasmyynti: 06-4202822

Telefax: 06-4202 820

Sähköposti: rat@rengastienautotarvike.fi

Postiosoite: PL 216, 60101 Seinäjoki