Pakoputkiston valmistaminen yleisosista

Pakoputkiston valmistaminen yleisosista
Vapaasti virtaavan pakoputkiston rakentaminen voi olla haastava työ. Tehdastekoisten sporttiputkistojen kehitys vaatii monesti lukemattomien tuntien kehitystyön huolimatta tuotekehitystiimien korkeasta ammattitaidosta. Yleisosia käyttävän harrastajan pitäisi kuitenkin onnistua ensimäisellä yrityksellä, joten pari vihjettä voisi olla avuksi.
Putken koko ja materiaali

Moottorin tuottama pakokaasumäärä ja teho ovat suoraan verrannollisia keskenään. Näin ollen pakoputkiston putken halkaisija voidaan valita moottoritehon perusteella. Ohessa viitteellinen taulukko bensiinikäyttöisille moottoreille. Annettu haarukka on suhteellisen leveä. Tehohaarukan keskialue vastaa litrateholtaan noin 80-hevosvoimaista vapaastihengittävää moottoria. Korkeaviritteisemmälle valitse suurempi putkikoko. Ahdetulle moottorille tulee valita taulukon puitteissa suurin mahdollinen halkaisija, samoin dieselille. Optimiarvosta pienempään putkeen mentäessä alkaa maksimitehossa ilmentyä lievää hävikkiä. Osakuormituksella putken toiminta saattaa silti parantua, jolloin myös polttoaineen kulutus liikennekäytössä laskee. Pienempi putki on lisäksi helpompi saada tehokkaasti vaimennetuksi. Auton käyttötarkoitus on siksi otettava huomioon putkea suunniteltaessa.

Moottoriteho / hevosvoimaa  Putkikoko
100-170 2″
140-215 2-1/4″
160-270 2-1/2″
220-380 3″
310-520 3-1/2″

Yleismallisia vaimentimia sekä putken osia on saatavana ruostumattomasta ja tavallisesta teräksestä valmistettuina. Tavallisen teräksen etuina ovat vähäinen lämpölaajeneminen sekä helppo hitsattavuus, eikä se ole murtumaherkkää. Ruostumaton vaihtoehto on luonnollisesti pitkäikäinen oikein tehtynä. Ruostumaton myös kestää paremmin hilseilemättä korkeita lämpötiloja, mutta suurempi lämpölaajeneminen on otettava huomioon.

Äänenvaimennus

Paras virtaus saavutetaan suoraan läpi virtaavilla absorptiovaimentimilla. Silloin äänestä tulee yleensä matala, koska absorptiovaimentimet suodattavat korkeataajuiset äänet tehokkaasti. Putkistoa itse rakennettaessa on aina riski, että ääni on liian voimakas, varsinkin matala kumina voi häiritä.

Asentamalla yksi turbovaimennin ja vähintään yksi absorptiovaimennin voidaan vaimentaa myös matalataajuinen kumina. Tällöin virtauskyky kyllä hieman huononee. Käytä mahdollisimman suuria ja niin monta vaimenninta kuin mahdollista. Takavaimentimen ulostulon virtauspinta-alan pitää olla korkeintaan sama tai mieluummin hieman pienempi kuin sisäänmenevän putken. Yleisvaimentimen valinta on aina lievää uhkapeliä, sillä ratkaisevimpia eroja ei ulospäin näy. Varsinkin villavaimentimen täyttö, materiaalit sekä rakenne vaikuttavat toimintaan suuresti. Absorptiovaimentimen voit tilata meiltä myös räätälintyönä, mikäli yleisvaimentimien mitat tai muut ominaisuudet eivät vastaa vaatimuksiasi.
Varaa runsaasti aikaa, riittävät työvälineet ja kunnon tilat rakentamiselle. Putkiston kannatus on tärkeä työn onnistumisen kannalta. Asenna kannakkeet vaimentimien päädyistä jos mahdollista, vaippa on usein ohuempaa materiaalia. Putkikoon kasvaessa huomattavasti alkuperäisestä, tai käytettäessä ruostumatonta materiaalia, on erityisesti huomioitava jousto-osien tarve. E-hyväksyttyihin autoihin pitää käyttää vain mallikohtaisesti hyväksyttyjä varaosia, joten niissä yleisvaimentimet merkistä riippumatta eivät ole lain mukaisia.

Oppaan kirjoittaja on Martelius-Exhaustin toimitusjohtaja sekä Martelius-tuotteiden kehittäjä Arto Martelius.

Putkistojen Yleisosat ja Martelius-tuotteet suoraan laajasta varastostamme:

Autotarvike Kuva1.jpg
RAT Logo.jpgRengastie 28, 60120 SEINÄJOKI


www.autotarvike.fi

Myynti: Ma-Pe klo 8-17 ja La klo 9-13 (Kesälauantait suljettu,kesä-, heinä- ja elokuu)

Varaosat: 06-4202800

Rengasmyynti: 06-4202822

Telefax: 06-4202 820

Sähköposti: rat@rengastienautotarvike.fi

Postiosoite: PL 216, 60101 Seinäjoki