Tietoa NGK hehkutulpista

Hehkutulpan toiminta


Dieselmoottori on ottomoottorista poiketen itsesytyttävä. Imuilma puristetaan sylintereissä, jolloin se lämpenee n. 700-900°C:een, mikä saa aikaan palamistapahtuman, kun polttoaine ruiskutetaan palotilaan. Dieselmoottorin puristussuhde on bensiinimoottoria korkeampi (20-24) ja sen rakenteen on tämän vuoksi oltava merkittävästi stabiilimpi kuin bensiinimoottorin. Palamistapahtumaan tarvittavan lämpötilan saavuttamiseksi myös poikkeuksellisissa olosuhteissa kuten kylmäkäynnistyksessä erityisesti alhaisissa lämpötiloissa on palotilaan tuotava lisää lämpöenergiaa.




Hehkutulppa toimii siten, että sähköenergiaa johdetaan vastuksen läpi, joka lämpenee voimakkaasti, jopa 1000°C saakka.

Yksinkertaisen toimintaperiaatteen kääntöpuolena ovat rakenteelliset ongelmat, jotka koskevat kestoikää, ylikuumenemissuojausta ja virrankulutusta. 60-luvulla dieselmoottorin kylmäkäynnistys kesti jopa 30 sekuntia. Tätä aikaa voitiin lyhentää 1980-luvulla 3-5 sekuntiin. TDI-moottorien myötä esihehkutus ei enää ollut tarpeen yli 0°C lämpötilassa. Tätä kylmemmissä lämpötiloissa esihehkutusta tarvitaan edelleen.

Kehitys ei suinkaan ole pysähtynyt tähän. Jälkihehkutuskelpoiset hehkutulpat ovat tuoneet mukanaan uusia ominaisuuksia. Jälkihehkutukseen suunnitellut hehkutulpat eivät ole toiminnassa vain ennen käynnistystä vaan lämpötilasta riippuen jopa 3 minuuttiin saakka käynnistyksestä. Näin saavutetaan erinomaiset käyntiominaisuudet ja alhaiset päästöt. Jälkihehkutus asettaa hehkutulppien kestävyydelle merkittävästi kohonneita vaatimuksia.

Nykyaikaisten dieselmoottoreiden puristussuhteen laskeminen ja voimakas ahtaminen ovat mahdollistaneet korkean tehon ja alhaiset päästöt. Tällainen nykyaikainen rakenne tuo kuitenkin mukanaan heikot kylmäkäynnistysominaisuudet. Korkean lämpötilan keraamiset hehkutulpat tarjoavat etuja, sillä ne voidaan kuumentaa korkeampaan lämpötilaan kuin perinteiset sauvahehkutulpat, ja ne antavat myös merkittävästi pidemmän kestoiän.

Edistyksellisen hehkutulppatekniikan ansiosta diesel-ja bensiinimoottorin kylmäkäynnistysominaisuudet eivät enää tulevaisuudessa poikkea merkittävästi toisistaan.

NGK-Hehkutulpat alueella myy:

Autotarvike Kuva1.jpg
RAT Logo.jpgRengastie 28, 60120 SEINÄJOKI
www.autotarvike.fi

Myynti: Ma-Pe klo 8-17 ja La klo 9-13 (Kesälauantait suljettu,kesä-, heinä- ja elokuu)

Varaosat: 06-4202800

Rengasmyynti: 06-4202822

Telefax: 06-4202 820

Sähköposti: rat@rengastienautotarvike.fi

Postiosoite: PL 216, 60101 Seinäjoki